تفاوت اسپليت و داکت اسپليت
نوشته شده توسط : پارس اتیلن

 

اسپليت و داکت اسپليت

 

بسياري افراد هنگام انتخاب اسپليت با اين سوال مواجه مي شوند که تفاوت اسپليت و داکت اسپليت چيست؟


در زبان انگليسي اسپليت  split تلفظ مي شود که در ايران گاهي به اشتباه آن را اسپيلت مي گويند. در کل اگر بخواهيم کارکرد اسپليت را توضيح دهيم به زبان ساده به سيستمي گفته مي شود که در فضاهاي کوچک و يا بزرگ وظيفه توليد هواي سرد و يا گرم را به عهده دارد. البته در ايران از اسپليت تحت عنوان کولر گازي نيز ياد مي شود که فقط وظيفه توليد هواي سرد و خنک کردن فضا را انجام مي دهد. اگر يک اسپليت علاوه بر سردسازي قادر باشد که در فصل زمستان گرمايش محيط را نيز انجام دهد لازم است که در سيستم خود قطعات ديگري را نيز داشته باشد. کمپرسور، شير انبساط، کويل، فن و واحد کنترل از ديگر اجزاي لازم براي داکت اسپليت جهت توليد هواي گرم است.

 

تفاوت اسپليت و داکت اسپليت


داکت اسپليت ها همانند اسپليت ها يک نوع کولر گازي هستند که هر دو در گروه تهويه مطبوع قرار مي گيرند و جهت خنک سازي هوا مورد استفاده قرار مي گيرند. جالب است بدانيد بيش از اسپليت ها در جهان مورد توجه قرار مي گيرند. داکت اسپليت ها مانند ساير کولرهاي گازي از سيستم تهويه مطبوع برخوردار هستند.

مي توان گفت که تفاوت اسپليت و داکت اسپليت در ميزان و نحوه منتشر کردن هواي خنک به اطراف و محيط است. داکت اسپليت قادر است که به صورت کاملا يکنواخت هواي گرم و يا سرد را در محيط منتشر کند در حالي که اسپليت قادر به اين عمل نيست. از ديگر مواردي که مي توان به عنوان تفاوت به آن اشاره کرد اين است که داکت اسپليت ها داراي فيلتر هوا براي جلوگيري از ورود هواي آلوده به داخل محيط هستند در حالي که در درصد بالايي از اسپليت ها مجهز به فيلتر هوا نيستند. داکت اسپليت مي تواند رطوبت را از هوا بگيرد و اسپليت ها داراي تجهيزاتي براي گرفتن رطوبت از هوا نيستند. از ديگر تفاوت ها ميزان استفاده آن ها از انرژي است. داکت اسپليت به نسب اسپليت ها انرژي کمتري مصرف مي کند، و از داکت اسپليت ها به عنوان سيستم هايي که انرژي برق بسيار کمي مصرف مي کنند ياد مي شود.

مزاياي داکت اسپليت نسبت به کولر اسپليت


    سيستم داکت اسپليت گرما و سرما را بصورت يکنواخت از کانالها منتقل مي کند. قابليت لوله کشي بين بخش داخلي و خارجي در سيستم هاي داکت اسپليت تا اختلاف 15 متر امکان پذير مي باشد به اين دليل که در اين دستگاه ها از جداکننده روغن استفاده مي کنند. اين در حاليست که در بيشتر سيستم هاي موجود در بازار اين مشکل وجود دارد و تنها براي رفع آن از تله روغن استفاده مي کنند که نه تنها کم بازده بوده که در دراز مدت نيز کارايي خود را از دست مي دهند و در نهايت سبب بروز مشکل در کمپرسور ويا سوختن آن مي شود.
    سيستم هاي داکت اسپليت داراي فيلتراسيون هوا مي باشند که در مورد کولر اسپليت همگي مجهز به فيلتر هوا نيستند.
    در اين سيستم ها لوله کشي داخلي کاهش يافته است.
    حذف رطوبت هوا از ديگر مزيت هاي سيستم هاي داکت اسپليت مي باشد.
    در نوع گريد A آن که به سيستم هاي داکت اسپليت کم مصرف معروفند کاهش مصرف برق و در نتيجه صرفه جويي در هزينه هاي برق را داريم.
    در سيستم هاي داکت اسپليت کندانسور و عدم نياز به چند کندانسور، فضاي کمتري را اشغال مي کند.
    دسترسي راحت به فيلتر هواي قابل شستشو، دسترسي آسان به موتور بدون نياز به کامل جداکردن قطعات به منظور تعميرات از ديگر مزيت هاي اين سيستم مي باشد.

مزاياي کولر اسپليت نسبت به داکت اسپليت


از مزاياي  دیگر کولر اسپليت مي توان به ظرفيت بالا جهت سرد و گرم کردن منزل، کم کردن ميزان آلودگي هوا به دليل داشتن فيلتر ضد آلرژي اشاره کرد همچنين مي توان از کولر اسپليت در هر واحد از ساختمان بطور جداگانه نصب و استفاده کرد.

کولر اسپليت يا داکت اسپليت کانالي به صرفه تر است

هنوز به نتيجه ي قطعي نرسيديم که کولر اسپليت يا داکت اسپليت کانالي مناسب تر است پس لازم است معايب هر کدام را نيز بدانيم.
معايب داکت اسپليت نسبت به کولر اسپليت

    اين سيستم هيچ گونه کنترلي بر دماي نقطه اي محيط ندارد مثلا بطور همزمان اتاق خواب و پذيرايي با يک دما تغيير مي يابند.
    نسبت به ظرفيت مشابه کولر اسپليت، خنک سازي مطلوبي ندارد. براي واحد هاي کوچک صرفه اقتصادي ندارد.

تفاوت داکت اسپليت و کولر گازي


تفاوت داکت اسپليت و کولر گازي از ديد هوارساني اين است داکت اسپليت مي تواند چندين اتاق را به طور همزمان هوا رساني کند در حالي که اسپليت تنها قادر به هوارساني به يک اتاق کوچک است. در سيستم داکتي يونيت هاي خارجي و دامت ها در معرض ديد نيستند و تنها چيزي که مشاهده مي شود دريچه هاي انتقال هوا هستند اما کولر گازي معمولا روي ديوار نصب شده و قابل مشاهده است کنانسود هم از بيرون ساختمان در معرض ديد است عاملي که سبب مي شود تعداد بالايي از ان ها روي يک ساختمان نماي زيبايي به ان ندهند.

صداي سيستم داکتي هم به خاطر وجود فني بزرگ در ان نسبت زياد تر است و براي حل اين موضوع بايد عايقي گذاشت

از لحاظ مقايسه قدرت گرمايش و سرمايش بايد عنوان شود که هر دو دستگاه براي به کار گيري در تمام فصول سال هستند ولي قدرت گرمايشي کولر گازي به مراتب کمتر است و علاوه بر مصرف انرژي زياد بايد در کنارش يک عامل گرم کننده ديگر مثل بخاري هم باشد تا از پس گرم کردن فضاي خانه بر بيايد.

اين در حالي است که مي توان با افزون يک کويلاب گرم به سيستم داکت اسپليت از ان در فصل سرد سال هم به خوبي استفاده کرد.

 

تفاوت تنظيم دما


در سيستم کولر گازي به علت وجود يونيت هاي منحصر به فرد هر سالن و اتاق مي توان دما را به صورت دلخواه تنظيم کرد ولي اين امکان در داکت اسپليت به خاطر يک پارچه بودن دستگاه در تمام فضاي منزي نيست گرچه با وصل کردن يک دمپر به دریچه ها مي توان انها را باز يا بسته کرد و ميزان هواي ورودي را کنترل کرد اما اين کار قيمت داکت اسپليت را کمي افزايش مي دهد.a





:: برچسب‌ها: داکت اسپليت , کاهش مصرف برق , فيلتر هواي قابل شستشو , صرفه اقتصادي ,
:: بازدید از این مطلب : 465
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: